لیست اختراعات صفر چلنكر
در خودرو هاي سنگين ولوو FH12 براي ارسال سوخت از باك به ريل سوخت و تامين فشار لازم پشت انژكتورها از پمپ هابي نوع چرخ دندانه خارجي استفاده شده است. افت فشار اين پمپ ها سبب كاهش كشش خودرو، دود كردن موتور و افزايش مصرف سوخت مي شود. تحقيقات نشان ميدهد علت افت فشار اين نوع پمپ ها افزايش لقي مابين پوسته و چرخ دنده مي باشد كه سبب نشت جريان از محفظه فشار به كانال مكشي شده و لغزش در پمپ رخ مي دهد. با بررسي پمپ هاي دچار افت فشار شده مشخص شد سايش پوسته آلومينيمي در محل تكيه گاه چرخ دنده ها سبب افزايش لقي شده است(شكل 1-6 و 1-7). به دليل جنس آلومينيمي پوستهي پمپ، سايش در مدت زمان كوتاهي اتفاق ميافتد و چون امكان براده برداري و تعمير پمپ با دستگاههاي معمول وجود ندارد رانندگان متحمل هزينه زياد در تعويض اين پمپ ها مي شوند. با انجام تحقيقات و جستجو در منابع معتبر مشخص گرديد سايش اين پمپ ها امري اجتناب ناپذير مي باشد لذا در اين طرح با تغيير جنس پوسته از آلومينيم به چدن كه مقاومت سايشي خوبي دارد و امكان لايه برداري سطحي كيفيت بالا با دستگاههاي تراش معمولي را دارد و همچنين تغيير ارتفاع پمپ براي ايجاد تلرانس مناسب جهت ماشينكاري هنگام تعمير، پمپ ها عمر طولاني يافتند و امكان تعمير آنها نيز ميسر شد.
موارد یافت شده: 1